Digitale Bibliotheek
Sluiten Bladeren door artikelen uit een tijdschrift
 
<< vorige    volgende >>
     Tijdschrift beschrijving
       Alle jaargangen van het bijbehorende tijdschrift
         Alle afleveringen van het bijbehorende jaargang
           Alle artikelen van de bijbehorende aflevering
                                       Details van artikel 2 van 4 gevonden artikelen
 
 
  Are There Orthographic Impairments in Phonological Dyslexia?
 
 
Titel: Are There Orthographic Impairments in Phonological Dyslexia?
Auteur: Harm, Michael W.
Seidenberg, Mark S.
Verschenen in: Cognitive neuropsychology
Paginering: Jaargang 18 (2001) nr. 1 pagina's 71-92
Jaar: 2001-02-01
Inhoud: Two hypotheses have been advanced concerning the basis of acquired phonological dyslexia. According to the dual-route model, the pattern derives from impaired grapheme-phoneme conversion. According to the phonological impairment hypothesis, it derives from impaired representation and use of phonology. Effects of graphemic complexity and visual similarity observed in studies by Howard and Best (1996), orthographic effects on phoneme counting (Berndt, Haendiges, Mitchum, & Wayland, 1996), and data from patient LB (Derouesne & Beauvois, 1985) have been taken as evidence for an orthographic impairment in phonological dyslexia and therefore against the impaired phonology hypothesis (Coltheart, 1996). We present a computational simulation, results of two behavioral studies, and a critical analysis of the MJ and LB data, which suggest that the "orthographic" deficits in such patients arise from phonological impairments that interact with orthographic properties of stimuli.
Uitgever: Psychology Press
Bronbestand: Elektronische Wetenschappelijke Tijdschriften
 
 

                             Details van artikel 2 van 4 gevonden artikelen
 
<< vorige    volgende >>
 
 Koninklijke Bibliotheek - Nationale Bibliotheek van Nederland